lørdag 22. oktober 2011

Eplekake...

Imangel på bilde av min kreativitet..
Da jeg faktisk har lagt minnekortet på en veldig lur plass
Så slenger jeg inn oppskrift på, om jeg må si det selv..
Min veldig gode eplekake.

Jeg serverte denne på Barseltreff på tirsdag,
og så jammen ut som den falt i god jord hos de også.

Til røren:
150 g hvetemel
150 g bruntsukker
1,5 ts bakepulver
Frøene fra en halv vanlijestang(eller en ss vanilje sukker)
150 g smør, kjøleskapskaldt (usunt men sant; meierismør smaker best)
2 egg
ca 4-5 epler
1 ts kanel
4ss vanljesaus eller vaniljekrem.

Sett stekeovnen på 180 grader.
Fest bakepapir i bunnen av en 24 cm springform, smør papiret.
Bland mel, sukker,vaniljestang, kanel og bakepulver i en bolle.
Skjær smøret i terninger som smuldres i det tørre.
Pisk eggene inn i røren.
Fordel røren i formen.
Hell opp vaniljesausen og rør forsiktig rundt med slikkepott.
Skrell, rens og skjær eplene i forholdsvis store båter.
Stikk dem ned i deigen.

Topping
hakkede mandler
bruntsukker
kanel

Bland, og strø over..

Stek kaken i nedre del i 40-50minutter, stikk underveis :)

Denne mine damer, er fantastisk!
God Helg

5 kommentarer:

  1. Spennende oppskrift :)

    Ønsker deg og dine en herlig lørdag! Her er det helgehandel, litt jobb før vi lander på sofaen med ett glass vin!

    Klem
    FabelaktigMaia

    SvarSlett
  2. Den er helt sikkert fantastisk, for de som liker eplekake ;) Hehe.. Eg er veldig kresen:P
    Ha en fin dag søta !
    Kleem

    SvarSlett
  3. Ja, det var det da :)
    Jeg likte ikke eplekake før jeg heller, og jeg bruker bare 3epler når jeg lager denne, synes det blir litt for mye i visse kaker, og selvfølgelig er den best med ekte vaniljeis til.. nommenom :D

    SvarSlett
  4. Takk for tips :) Skal jeg prøve ut neste gang jeg skal prøve meg på eplekake igjen, er heller ikke glad i for mange epler så denne så veldig bra ut :D

    Ha en lørdagskveld :)

    SvarSlett
  5. Mmmm... eplekake er jo så godt,så denne må jeg prøve:)
    Takk for koselig ord:) Den lua er super enkel å strikke.. kan sende deg oppskrift på mail,hvis du vil.
    Håper dere har en fin søndag:)
    Klem

    SvarSlett

Tusen takk for søte kommentarer :)